ENG | NL

Jesse Passenier

componist

Jesse Passenier

Nieuwe Makers Regeling

In 2016 kreeg Jesse Passenier de Nieuwe Makers Regeling van het Fonds Podiumkunsten toegewezen hieronder verteld hij er kort wat over…

Sinds 2016 wordt ik ondersteund door de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten met Intro als mijn partner. Het is een hele eer en een buitenkans om mijn eigen muziek en artistieke plannen nu naar buiten te kunnen brengen.

Het grootste project is de start van mijn nieuwe orkest: the Fluid Orchestra. Ik leid dit orkest artistiek, dirigeer het en bovenal schrijf ik ervoor. Eigen compositieprojecten en samenwerkingen met bijzondere solisten. Het eerste project ervoor is mijn jazz/klassieke suite LIT SCENES, waarvan binnenkort het gelijknamige album uit zal komen, het is een droom die uitkomt. Tegelijkertijd ben ik met mijn Fluid Orchestra met een project bezig aan een compleet andere kant van het muzikale spectrum, een samenwerking met scratch DJ Vindictiv.

Ik krijg ook de kans mij als pianist/ drummer/ vibrafonist te ontwikkelen. Hierbij richt ik me op een diepgaand onderzoek naar improvisatie met andere disciplines. Muziek met dans en muziek met visuals. Ik zoek hierbij naar manieren om elkaars taal directer en vollediger te begrijpen. Een intensivering van de communicatie.

In de komende maanden zal ik veel schrijven aan een nieuw bigbandproject: How Flora and Fauna Became Friends. Dit project gaat in het voorjaar starten en schrijf ik rond de solist gitarist Reinier Baas (winnaar Edison Jazz Award). Weer een uitkomende droom, want zo’n artistiek project met solist van dit kaliber is mijn hartenwens om te mogen maken. Met al deze projecten is de Nieuwe Makers Regeling een stap in het kwadraat voor mijn artistieke carrière, met een stroomversnelling als gevolg. Met zekerheid zal ik voor altijd dankbaar terugkijken naar deze steun.


Jesse Passenier

Jesse Roan Passenier (‘85) groeide op in Zutphen, waar hij al sinds zijn geboorte met muziek in aanraking kwam door rond te kruipen bij de klassieke zanglessen van zijn moeder. Hij begon dan ook vanaf zijn vijfde met zanglessen van zijn moeder, gevolgd door drumlessen vanaf zijn tiende. Hij leerde zichzelf vervolgens de piano te spelen, en begon daarmee direct ook te componeren. Hij verzamelde meer en meer instrumenten, tot hij zijn studio in de achtertuin volledig had volgebouwd. Dagelijks maakte Jesse volledig geïmproviseerde muziek samen met zijn piano spelende broer, waarnaast hij altijd bands had waar hij in drumde, waaronder enkele Big Bands. Na zijn VWO kwam er een onderbreking in zijn muzikale leven. Hij was gegrepen door Cheng Hsin (spreek uit “tscheng shin”), een vechtkunst met buitengewoon veel aandacht voor lichamelijk en mentaal bewustzijn. Ruim zeven maanden trainde hij intensief als interne leerling in het Cheng Hsin Centrum, te San Antonio, Texas, Verenigde Staten. Terug in Nederland pakte hij de muzikale draad weer op en werd in 2007 toegelaten tot het Conservatorium Maastricht, waar hij begon met Jazz Drums, maar al na twee maanden wisselde naar jazz compositie en arrangeren, bij docent Wolfgang Braun.

In 2010 was Jesse Passenier al Young Composer in Residence op het MECC Jazz Festival, en in 2011 een van de vier laureaten van de internationale compositie wedstrijd van het Brussels Jazzorkest (BJO ICC 2011). Datzelfde jaar presenteerde hij project Nos Pères, met muziek voor zijn eigen Broad Music Orkest, ter afsluiting van zijn Bachalor. Hij vervolgde met een Master compositie en arrangeren, waarbij hij ook les nam bij Michael Abene (USA), Wieland Reißmann (DE) en Henk Meutgeert (NL).
In 2012 werd hij toegelaten tot de Metropole Orkest Arrangers Workshop, waarbij hij arrangementen schreef voor het Metropole Orkest en Kurt Elling, en workshops kreeg van chef-dirigent Vince Mendoza. Sindsdien arrangeert Jesse Passenier geregeld in opdracht voor het Metropole Orkest, en orkesten zoals het Nederlands Symfonieorkest en de Koninklijke Marinierskapel.
In 2013 sloot Jesse zijn Master cum laude af met onder andere het stuk Fantasy. In zijn eigen werk worden stijlen gemengd een uniforme eigen stijl, graag gebruikmakend van kleurrijke orkestraties. Daarbij schemert zijn ritmische achtergrond soms door, afgewisseld met lyrische melodieën of tot de verbeelding sprekende sfeerstukken.

www.jessepassenier.com