ENG | NL
Imaginary Landscape

Imaginary Landscape

In het Pinksterweekend op 8, 9 en 10 juni presenteert Intro in Situ een festival in een prachtig klooster in het uiterst Noordelijke puntje van Limburg: Roepaen.

Op Imaginary Landscape kun je drie dagen lang op een prachtige plek kamperen en genieten van muziek en klankkunst in het klooster en op het landgoed. We presenteren een spannende combinatie van genres waaronder pop, elektronische muziek, klassieke muziek, jazz en klankkunst. Nieuw werk van jonge artiesten, vernieuwend werk van gevestigde musici, spannende combinaties van stijlen en genres, nieuwe combinaties van akoestische instrumenten en elektronica, nieuwe instrumenten of vernieuwend gebruik van oude instrumenten. Sfeer en spanning voor iedereen van jong tot oud, dat is Imaginary Landscape.

Je kunt tickets met kampeerplek op het landgoed kopen (deze zijn beperkt beschikbaar!) en tickets zonder camping. Naast de festivalcamping zijn er veel campings en hotels in de nabije omgeving van Roepaen.

Voor de snelle beslissers is er een speciaal early bird tarief, tot 8 april om 12:00. De kaarten inclusief camping kosten in de eerste maand 90 euro ex. servicekosten, kaarten zonder camping kosten 60 euro ex. servicekosten.  Dagtickets zijn in deze periode nog niet beschikbaar.

Vanaf 8 april kosten festivaltickets met camping 105 euro excl. servicekosten en tickets zonder kampeerplaats kosten 75 euro excl servicekosten.

Kaarten zijn hier verkrijgbaar, of via de ticketwidget onderaan deze pagina!

Finn Andrews (Solo)

Sinds hij op zijn 16e een platencontract tekende bracht Finn Andrews samen met zijn band The Veils al 5 studio albums uit, verscheen hij in de reboot van Twin Peaks en werkte hij mee aan soundtracks voor films van regisseurs zoals Tim Burton en Paolo Sorrentino. Recentelijk gaf de Belgische overheid hem een compositieopdracht voor een 20 minuten durende compositie ter ere van alle WOI slachtoffers afkomstig van het zuidelijk halfrond. Gedurende het schrijven van Total Depravity in 2016 realiseerde de Nieuw Zeelandse muzikant zich dat hij langzaamaan op een nieuw pad terecht gekomen was. Naar aanleiding van het einde van zijn toenmalige relatie nam hij een time out van de band en keerde hij terug naar Nieuw Zeeland waar hij begon te werken aan een zijn eerste solo album, One Piece at A Time.

De liedjes van dit album zijn persoonlijker en meer vanzelfsprekend dan alle andere muziek die Andrews voorheen schreef. Niet met opzet, maar door de omstandigheden waarin hij zich bevond.
De onderwerpen van de liedjes leggen meer van zijn leven bloot dan ooit tevoren, daarnaast geeft Andrews ook toe dat de arrangementen minder ruimte bieden om jezelf te verstoppen waardoor hij zelf in een ander daglicht komt te staan. De nummers worden gedomineerd door Andrews’ stem, waardoor hij in de 10 nummers echt in het middelpunt komt te staan.

Gedurende het hele album speelt hij piano, een instrument dat weliswaar niet zijn eerste keuze is, maar wel in zijn bloed zit. Als 10 jarige begon hij op gitaar en hij begon pas piano te leren aan het einde van zijn tiener jaren toen zijn vader, legendarische XTC toetsenist Barry Andrews hem enkele akkoorden leerde spelen.

Het blootleggen van je ziel kan transcenderend werken, maar er is zeker moed voor nodig om het ook daadwerkelijk te doen.

www.FinnAndrewsMusic.com

Dez Mona

Dez Mona is een Belgische band die aanvankelijk een combinatie speelde van jazz, gospel en spirituals en later evolueerde naar een meer toegankelijk geluid. Het grote stembereik van zanger Gregory Frateur roept volgens zowel recensenten als luisteraars herinneringen op aan onder meer Nina SimoneMarianne Faithfull en Antony & The Johnsons als die iets zouden doen met de nummers van Tom Waits.

Dit jaar bracht Dez Mona een nieuw album getiteld Book of Many uit. Liefde, schuld, oorlog, het gendervraagstuk, verlies en hoop zijn, in willekeurige volgorde, belangrijke thema’s op dit zevende album. Book Of Many werd in 2018 opgenomen in de Franse Ardèche en vijf (van de dertien) nummers zijn gecomponeerd in opdracht van GoneWest, een festival dat vorig jaar werd gehouden ter nagedachtenis van WOI in de Belgische Westhoek. De songs moesten aan een aantal voorwaarden voldoen: inhoudelijk moesten ze het einde van oorlog belichten en hoop uitstralen, maar ze moesten ook een reflectie geven op vandaag. De thematiek sloot naadloos aan bij de inspiratie die Gregory Frateur op datzelfde moment al had voor het schrijven van de eigen nieuwe plaat. Op Imaginanary Landscape spelen ze in triobezetting: Tom Pintens (keys, guitar, drum synths, vocals), Sjoerd Bruil (el.guitar, vocals) en Gregory Frateur(lead vocals, keys).

www.dezmona.com

KIKU featuring Black Cracker

Bij uitstek muziek van nu en beter kunnen we niet illustreren waar Imaginary Landscape om draait: de Zwiterse act KiKu maakt klassieke composities, improviseert, speelt op akoestische instrumenten en maakt gebruik van elektronica, spoken word, zang, rap. Veelzijdig en enorm pakkend en we zijn enorm trots ze als afsluiter van Imaginary Landscape te kunnen presenteren.

KiKu werd opgericht door trompettist Yannick Barman en percussionist Cyril Regamey. De twee muzikanten ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan de academie voor muziek in Lausanne. Zowel Barman als Regamey zijn dol op zowel geïmproviseerde muziek als componeren en besloten om als ​​akoestisch duo onderzoek te doen naar een combinatie van compositie en improvisatie.

In februari 2003 ontwikkelde KiKu zich verder door een experiment in het Theatre de l’Orientale in Vevey (CH). Gedurende 20 avonden moest het duo een geluid en een identiteit creëren, die een solide basis vormden voor verdere muzikale vragen. In die tijd heeft KiKu zijn akoestische roots volledig verlaten en maakte plaats met elektronische geluiden, die worden geproduceerd door machines, loops en computers. De combinatie van timbre, improvisatie en compositorische elementen brengt KiKu dicht bij de klassieke kamermuziek en neemt de luisteraar mee op een reis door onbekende soundscapes.

Berlijnse rapper Black Cracker neemt de rol van de verteller op zich en brengt de luisteraar in vervoering met zijn opvallende en persoonlijke poëzie, waardoor het akoestische veld dat componist Yannick Barman heeft gecreëerd wordt uitgebreid: melancholie, elementaire krachten en instincten, maar ook muzikale sprankjes hoop en zachtmoedigheid, in een wereld vol angstige onrust.

kikumusic.bandcamp.com

Amstel Quartet & Kypski

Precies 40 jaar geleden bracht Kraftwerk Der Mensch-Maschine uit. Het legendarische album kondigde de geboorte aan van een nieuw genre van elektronische muziek, waarvan de gevolgen vandaag nog steeds voelbaar zijn. Niet alleen zijn talloze artiesten nog steeds geïnspireerd door de synthpop die het Duitse viertal produceerde – Kraftwerk luisterde op zijn beurt nauw naar klassieke elektronische pioniers als Karlheinz Stockhausen en Pierre Henry. In deze tribute combineert het Amstel Quartet Kraftwerk-tracks van The Man-Machine met nieuwe composities van de Duitse componist Christina Biegai. Turntablist Kypski improviseert op de Krautrock-geluiden en Hendrik Walther ontwierp videokunst voor deze super menselijke voorstelling. Wij zijn de robots.

Muziek van Kraftwerk, Martland, Biegai, Kypski,

Torke Amstel Quartet, saxofoons en EWI (electronic wind instruments)
Kypski, electronica
Hendrik Walther, visuals

www.kypski.com | amstelquartet.nl

Sebastian Plano

Sebastian Plano is een in Argentinië geboren en in Berlijn woonachtige componist en multi-instrumentalist, die instrumenten als cello en piano combineert met elektronica. Zijn wortels in volksmuziek en tango verloochent hij niet, die zijn terug te horen in zijn elektronische muziek vol bijzondere geluiden en soundscapes. Zijn muziek zweeft ergens tussen Ólafur Arnalds, Sigur Rós, Arvo Pärt, Nils Frahm en Max Richter. Op 1 maart verscheen zijn nieuwe album waarmee hij de Europese podia en festivals gaat bestormen. Zijn show op Imaginary Landscape is de allereerste show die hij in Nederland doet met dit nieuwe album.

sebastianplano.bandcamp.com

Maarja Nuut & Ruum

Estse muzikanten Maarja Nuut & Ruum bewegen zich in het schemergebied tussen licht en schaduw. Zij combineren de intuïtieve kijk op de wereld van het verleden met de technologie die nog voor ons ligt. Dit enigmatische duo synthetiseert de ziel van dingen; het verleden, het heden en de toekomst

Maarja Nuut gebruikt viool, looper, haar stem en toetsinstrumenten om het moment te grijpen waarop onze innerlijke verhalen geleidt worden door intuïtie in plaats van door ons verstand.
Ruum is een hedendaagse electronische muziek specialist die een complementair, zo nu en dan abstract, raamwerk bied voor Nuuts melodieën. Ruums soundscapes lijken in eerste instantie een gevoel van structuur te bieden maar blijken bij nadere inspectie krachten te bevatten die de luisteraar aanzetten tot nadenken over mysterieuze werelden.

Maarja Nuut & Ruum’s muziek nodigt ons uit tot een dialoog; niet door ons direct aan te spreken, maar door ons te verleiden deel te nemen aan gesprekken met onze innerlijke zelf die we zelf wellicht allang vergeten waren. De weg terugvinden uit het door hen gecreëerde labyrint van geluid kan lastig zijn. Wellicht is de gedachte voor eeuwig in hun wereld te blijven ook wel aanlokkelijk…

www.maarjanuut.com

IAMTHEMORNING

Het Russische duo Iamthemorning bracht in 2012 haar debuutalbum uit en viel meteen op door hun unieke combinatie van klassieke kamermuziek, progressieve rock en Keltische muziek. Inmiddels is Iamthemorning één van de nieuwe gezichten van het prestigieuze label Kscope. Iamthemorning bestaat uit pianovirtuoos en componist Gleb Kolyadin en de charismatische zangeres Marjana Semkina. Ze zijn geliefd bij fans van zowel progressieve rock en metal als van klassieke muziek. Speciaal voor Imaginary Landscape werken ze samen met ons eigen minimal chamber metal trio TEMKO.

iamthemorningband.bandcamp.com

Slumberland

Slumberland omarmt het experiment. De band rond geluidskunstenaar Jochem Baelus, brengt met een magazijn aan zelfgebouwde mechanische instrumenten en 2 drummers, bezwerende krautrock / post punk met echo’s van overstuurde exotica, bestofte soundtracks en benevelde rock & roll meesters.

In het voorjaar verschijnt zijn nieuwe album ‘Sea, sea, sea, drifter / See, see, see, drifter’ Dit 2de album klinkt obscuurder, rauwer en explosiever dan zijn voorganger. De songs kennen een constante wrijving tussen tactiele texturen en spaarzame melodieën, waartussen de donkere stem van Baelus zich steeds meer een plek opeist en hij zich als een ceremoniemeester manifesteert.

Sinds 2013 beweegt Jochem Baelus zich met zijn omgebouwde naaimachines, filmprojectoren in het muzieklandschap. Met zijn zelf getitelde debuutplaat op het experimentele Nederlandse label ‘De Zesde Kolonne’ in 2013 overtuigde hij met obscure, gesluierde songs het publiek van zijn Lynchiaans karakter, waarvoor hij eerder al bekend was bij bands als o.a. Echo Beatty. Dit werd ook opgemerkt door bands als Tindersticks en King Dude waarmee hij later het podium deelde.

Na talrijke soloshows besluit hij in 2018 de band uit te breiden tot een trio. De 2 drummers Alfredo Bravo (Flying Horseman) en Frederik Meulyzer (Stray Dogs) zorgen voor het organische, fysiek tegenwicht tegen over het mechanische geweld. Met deze bezetting staat de band bekend voor een intense live ervaring waarbij je als publiek slaaf wordt van een collectief, repetitief en tijdloos ritueel. Of zoals HUMO het ooit zei: ‘Mooi om zien, heerlijk om horen’.

www.thelostrodeorider.com/slumberland

Abstractiepark7090

7090 is een collectief bestaande uit Nora Mulder, Koen Kapteijn en de in Zuid-Limburg opgegroeide en woonachtige Bert Hana. 7090 en Bert Hana hebben los van elkaar de Fringe award gewonnen. 7090 in 2014 voor Pand7090 en Bert voor Papadag in 2009. Ze ontmoetten elkaar dankzij Fringe en zijn gaan experimenteren met een samenwerking. Huldebiet was daarin de eerste, inmiddels zijn ze vast samengegaan en lijken ze de vorm te hebben gevonden.

In de zomer en het najaar van 2019 zal 7090 langs festivals trekken met haar kermisabstracties. ABSTRACTIEPARK7090 staat in de openbare ruimte, is gratis toegankelijk en is gevuld met installaties, analoge machines, performances en soundscapes. ABSTRACTIEPARK7090 stimuleert de ongekende kracht van de verbeelding. Het is een plek waar je met elkaar kunt ervaren hoe verrassend, mooi en uitnodigend onze smeltkroes van kunst is.

De kermis was vroeger een kerkfeest waar mensen zich vermaakten met muziek en dans, waar je je kon vergapen aan wonderlijke mensen als de vrouw met de baard of de meest exotische dieren uit verre landen. Het was een volksfeest waar de gegoede burgerij op neerkeek: het zorgde voor moreel verval en toonde het onbetamelijke. Moderne kunst bewerkstelligt meestal het tegenovergestelde met zijn abstracties: het is een vorm van vermaak die voor veel mensen ontoegankelijk en elitair lijkt. Met ABSTRACTIEPARK7090 laten we zien dat abstracte kunst toegankelijk is en niemand uitsluit: we brengen hoogwaardige kunst naar de openbare ruimte, waar iedereen zich zal vergapen aan onze wonderlijke kunstenaars en hun creaties die je naar een andere wereld brengen.

www.zeventignegentig.nl

Angela de Weijer

Angela de Weijer is klankkunstenaar en componist en is in 2019 en 2020 huismaker bij Intro. Angela heeft gestudeerd aan Fontys Hogeschool te Tilburg, met specialisatie Audio visueel, ze is in 2011 Cum Laude geslaagd. Haar master heeft ze in 2014 behaald aan de Royal Conservertoire / Royal Academy of Arts te Den Haag in de specialisatie ArtScience. Bij Intro werkt Angela aan misschien wel het grootste klankkunstwerk ooit gemaakt. In 2020 wordt luchtalarm in Nederland (het Waarschuwings- en Alarmeringsstelsel) afgeschaft en worden we via NL Alert geïnformeerd. De 4300 sirenes verdwijnen en Angela schrijft een zwanenzang en een eerbetoon aan deze sirenes, een compositie voor het luchtalarm.

Op Imaginary Landscape opent Angela iedere dag. Niet met sirenes, maar met klokken, met vlammenwerpers en met iedere dag andere muzikale gasten en iedere dag met John Cage in het achterhoofd. Angela cureert iedere dag het eerste uur op bijzondere wijze.

www.missmilivolt.com

Under The Surface (Joost Lijbaart, Sanne Rambags, Bram Stadhouders)

Under the Surface is een nieuwe Nederlandse band gevormd door het Nederlands drummer Joost Lijbaart (bekend van zijn werk met Yuri Honing), gitarist Bram Stadhouders (bekend van zijn werk met het Nederlands kamerkoor, Jim Black, Sidsel Endersen) en zangeres Sanne Rambags (prijs winnaar conservatoriumtalent 2017).
Voor de eerste editie van ‘Generation Next’, bedacht de jonge zangeres Sanne Rambags deze avontuurlijke groep samen met gitarist Bram Stadhouders en drummer Joost Lijbaart. Hun debuutalbum werd in maart 2017 uitgebracht op het Nederlandse label Challenge Records en kreeg goede recensies. De universele taal in hun muziek bracht de groep naar grote festivals in Mali, Mexico, China, Noorwegen, India en Nederland.

joostlijbaart.com/albums/under-the-surface

Rianne Wilbers 

Crash Blosssom is een interdisciplinaire voorstelling met muziek en beeld, concert en speelfilm, van audiovisueel kunstenaar Merijn Bisschops en sopraan Rianne Wilbers. In een muzikale en visuele trip wordt de kleurrijke en complexe persoonlijkheid van zangeres Blossom ontrafeld. Worstelend met de vervagende grens tussen feit en fictie wordt zij geconfronteerd met haar grootste angst. De voorstelling is geworteld in de realiteit van maker en uitvoerder, maar laat deze door de vingers glippen door af te dwalen in hallucinatoire stemmen en vergezichten.

Rianne is in veelvoud te zien en te horen op de geprojecteerde achterwand. En in het driedimensionale videodecor is zij live aanwezig en zingt ze live met haar geprojecteerde versies.

Rianne Wilbers wordt gesteund door Music Hub Brabant, waar Intro een partner in is. Ze is in de afgelopen jaren veel bij Intro te zien geweest in vele projecten. En we blijven haar volgen in de toekomst.

www.riannewilbers.nl

Kaarten Bestellen